Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 4 februari 2013

leerlijn als 'pluklijst'

Vorige week vrijdag mocht ik even gluren bij de buren. Hoe wordt muzische vorming in het secundair onderwijs aangepakt? Natuurlijk zijn er bij onze buren een aantal grote verschillen, denk maar aan het opsplitsen van de muzische vorming in de vakken plastische opvoeding, muziek, woord, expressie

Het secundair is mij niet helemaal onbekend daar ik zelf P.O.'er ben, maar ik was toch verrast toen ik de leerlijn van P.O. zag: de leerlijn bestaat uit één blad. Eén handig A4-formaatje!!!
Ik dacht onmiddellijk aan onze kanjers van bundels...


De leerlijn is een soort ‘pluklijst’ waaruit de leerkrachten kiezen.  De afspraak is dat ze uit elke kolom moeten kiezen.

Ik ga de uitdaging aan om de leerlijn voor muzische vorming voor het kleuter en lager ook op één, maximum twee A4-blaadjes te krijgen. Een handig en praktisch instrument waar volgende zaken zeker niet mogen ontbreken:
-          De vijf (6) domeinen
-          Beschouwen en creëren
-          De bouwstenen
-          De werkvormen
-          De lijn kleuter/eerste leerjaar – 2de, 3de, 4de leerjaar – 5de en 6de leerjaar

1 opmerking:

  1. Beste Els, ik ben ook muzocoach. Ik ben hetzelfde van plan. Voor beeld is het wat makklijker dan de andere domeinen. Hoe ver sta jij ermee? Misschien kunnen we informatie wisselen?

    BeantwoordenVerwijderen