Deze dag was geïnspireerd op een ‘Edcamp’, een zogenaamde
“onconferentie” over educatie, een door deelnemers gedreven bijeenkomst zonder
specifiek programma en met een open structuur.
Elke deelnemer had zelf iets
voorbereid en mocht dat brengen in 12 minuten. De bedoeling was om te leren van
elkaar. Een onderdompeling in culturele prikkels met o.a.
- Wiskunsten: een project van de freinetschool De Levensboom waarbij wiskunde en kunst wordt gecombineerd.
- Tank (oorlog 14-18), een dynamoproject in een lagere school in Gent. Samen met kunstenaars van MUZE werkten ze rond oorlog en vrede.
- Kunst en afval
- Taal stimuleren door te liegen: bij een kunstbeschouwing stellen we als leerkracht dikwijls de vraag 'Wat zie je?' Deze leerkracht gaf ons mee dat je veel meer taal kan stimuleren door te vertrekken vanuit een stelling of een leugen van het schilderij of de foto. Ze moeten deze leugen weerleggen en elkaar overtuigen.
- De theaterkoffer van de provincie
- ...
We grepen in de namiddag de kans om nog eens “SPEELVOGEL” te
zijn. Onder leiding van Kunst In zicht en Casa Blanca doken we in innoverende
actieve werkmethodieken van telkens 12 minuten. Dus inspiratie opdoen en die
nadien integreren binnen je eigen klas was de boodschap.
We ontdekten een veelvoud aan kunsteducatieve werkvormen.
Sommige werkplekken werden begeleid door een kunstdocent/kunstenaar, bij
anderen kun je zelfstandig aan de slag. Bijvoorbeeld:
- Move-it: na een korte opwarming laten we een pluimpje dansen op de muziek (via koptelefoon). Daarna spelen we per twee: de één beweegt de pluim op de maat van de muziek, de ander beweegt zoals de pluim. Als slot dansen we zoals een pluim.
- Weerklank: in een kamishibai zitten weerkaarten
of prenten met symbolen van het weer. We kiezen elk een muziekinstrument en we
linken een geluid met een symbool. De ‘weerman’ bepaalt welke klanken aan bod
komen.
- Tafeltekens: we zoeken naar details in de ruimte
en we maken daar een schets van. Deze schetsen worden gebruikt om op de
tekentafel (folie) met speciale stiften te tekenen. De tafel wordt een
speelplaats vol tekens.
- Kunst op pad
- Drama: Na het verkennen van de voorwerpen gaan we ze plaatsen in de poppenkast. Dit doen we zonder te praten. Nadien schrijft iedereen zijn verhaal.
- Gevangen geluid
- KRAK
- ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten