Het 20ste algemeen doel van muzische vorming is overal mogelijkheden tot muzische vorming ontdekken en toepassen.
Overal mogelijkheden tot muzische vorming...
Overal patronen...
In de beeldopvoeding komen patronen ook aan bod. Dit vind ik een hele leuke activiteit om daarrond te werken. (bron: gemeentelijke basisschool Hove: http://www.rodenbachschool.be/hove/ )
De leerlingen zoeken patronen in hun dagelijks leven en brengen afbeeldingen en voorwerpen mee naar school:
- patronen uit de natuur (lanen met bomen, pels van een tijger, ...)
- patronen uit het straatbeeld (bakstenen, verlichtingspalen, ...)
- steeds herhalende patronen (behangpapier, tegels, ...)
- patronen in structuur en textuur van materialen (structuur van leder, hout, stoffen, ...)
Dus eerst verzamelen en beschouwen!
Als eigenlijke opdracht ontwerpen de leerlingen zelf een patroon. Ze kiezen materialen, maken keuzes rond vorm, kleur, grootte en schikking.
Uiteindelijk wordt het patroon vastgelegd door een foto te nemen vanuit helikopterperspectief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten