Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zondag 1 mei 2011

Bewegingsexpressie 'de wind'

In het tweede leerjaar heb ik een aantal bewegingsopdrachtjes uitgeprobeerd rond de wind. Ik vind dat ik nog te weinig aandacht besteed aan beweging en drama in de lessen. Nochtans bestaat er materiaal genoeg. Er staan heel veel lestips in de leerplannen en in onze cursus van Carlos. Dit zijn de talen zijn die ik het minste beheers en dit heeft onmiddellijk invloed op mijn lessen muzische vorming.
Ik ben niet zo tevreden over mijn les. Telkens als ik zo'n les geef, zijn de kinderen veel te uitbundig. Ik krijg ze niet zover om ze 'in stilte' te laten bewegen. De les wordt nogal chaotisch. De volgende keer zal ik niet alle leerlingen laten de opdracht tegelijk doen, maar werken met toeschouwers en spelers. Zo sla ik twee vliegen in één klap: de kinderen zullen rustiger zijn en ik zal bij het evalueren en reflecteren veel korter op de bal kunnen spelen. Ik zal ook een andere ruimte zoeken waarbij ik meer plaats en bewegingsvrijheid heb. (Waar? Geen idee, we missen in onze school echt wel een plaatsje voor muzische vorming)


Leerling A ligt rustig te zonnen in de tuin. Leerling B is de wind. Eerst is hij een zomers briesje die zachtjes blaast op de arm, been, ... Telkens wanneer leerling A de wind voelt, gaat het lichaamsdeel zachtjes op en neer. Hoe harde de wind, hoe grote de beweging.



Ik ben een ballon en ik word opgeblazen. Ik word dikker en dikker. Opeens word ik losgelaten en vlieg ik als een ballon naar beneden. We hebben goed gekeken naar een echte ballon.

1 opmerking: