Op mijn blog heb ik vorig jaar al de conceptnota ‘groeien in
cultuur’ voorgesteld. Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om deze conceptnota
eens grondig door te nemen. Hieronder kan je een korte samenvatting lezen. http://muzocoach1011els.blogspot.be/2012/05/cultuureducatie.html
Na de schokgolf van het rapport van Anne Bamford (onderzoek
naar de kwaliteit van de cultuureducatie in het Vlaams onderwijs in 2006-2007 http://www.canoncultuurcel.be/beleid/onderzoek/86
) groeide in 2012 vanuit het departement
onderwijs en cultuur een conceptnota met als bedoeling een structurele
samenwerking op poten te zetten. Het doel van deze samenwerking is het creëren van voorwaarden opdat jongeren alle kansen krijgen om hun creatieve talenten te ontwikkelen en opdat er een levendige wisselwerking ontstaat tussen cultuur en onderwijs.
De conceptnota bestaat uit vier delen.
In deel twee worden de vier doelen uitgelegd. In deel vier
worden actiepunten per doel geformuleerd. In mijn samenvatting gooi ik deze twee
delen samen.
Deel 1 Visie op cultuureducatie
Cultuur = Leren = Gedeelde herinnering = Kunst, erfgoed, media,
leesbevordering = Ieder kind heeft recht op deelname
aan culturele en artistieke activiteiten. Cultuureducatie = ontwikkelen van de talenten en vaardigheden.
Voordelen van cultuureducatie:
+ een voorwaarde voor een blijvende evenwichtige identiteitsontwikkeling.
+ economische vooruitgang
+ zorg voor de natuur
+ sociale samenhang en cultuur.
+ duurzame samenleving
Actieplan
·
Onderzoek ‘cultuur in de spiegel’· Hervorming van het secundair onderwijs + DKO
· Commissie oprichten om de bestaande beleidsinstrumenten te screenen, een kwaliteitskader te creëren en om het budget te bepalen.
· Cultuureducatief aanbod creëren en projectwerking in scholen stimuleren (cultuur in elke klas DYNAMO3)
· Iets doen aan de lage leesinteresse (boekenjuf, leeskaart)
· Studiebezoek aan Finland (zij scoren heel goed in lezen)
· www.lieverlezen.be
· Sensibiliseringscampagne (dag van de cultuureducatie + kunstendag voor kinderen)
· Prijs van de Vlaamse Gemeenschap.
· Mijn kunst is top (Ketnet)
* INgeBEELD: platform voor mediawijsheid
2.
Culturele competenties van leerkrachten en cultuureducatieve
professionals verkennen en versterken. >>> vorming en opleiding om de
expertise te verhogen.
Actieplan:
• Leraar
als cultuurleraar in plaats van participant• Opleidingen en vormingen organiseren.
• Cultuureducatie binnen de lerarenopleiding grondig aanpakken
• Dynamodagen
• Lerarenkaart
• Databank voor cultuureducatie oprichten.
3.
Een brede leef- en leeromgeving creëren, zowel
binnen als buiten school.
Actieplan:
• Brede
school• Infrastructuur aanpassen
• ICT-mogelijkheden in de klas verhogen.
• Onderzoeken van leesomgevingen.
4.
Artistieke talenten maximale ontwikkelingskansen
bieden >>> professionele carrière voor artistieke toptalenten mogelijk
maken door dit aan te bieden in het onderwijs.
Actieplan:
• Doorstroomopleidingen
(en hervorming van DKO in 2014)• Artistieke trajecten in het secundair onderwijs organiseren.
• Masterclasses voor jonge talenten organiseren.
• Topcultuurscholen oprichten.
Deel 3
Beleidsmatige verankering van onderwijs en cultuur
Door middel van bijvoorbeeld enkele samenwerkingsverbanden
tussen onderwijs-cultuur en bvb. Canon Cultuurcel of bijvoorbeeld door
netwerken uit te tekenen en te implementeren willen ze de beleidsafstemming op
lange termijn verzekeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten