Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zaterdag 9 juni 2012

Er zit muziek in je schoenen!

Juf Yana kwam in klas 5D een stageles muziek geven. Ze had een leuke ritmeles voorbereid. Neen, niet met instrumenten, maar met schoenen.



 LEERPLANDOELEN:
2.1 De klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.
2.2 Een eenvoudig ritme of eenvoudige melodie instrumentaal uitvoeren.
3.3 Een eenvoudige partituur (van beelden, klanksymbolen, grafische notatie of eenvoudige muzieknotatie) vocaal of instrumentaal verklanken.
4.2 Bij het musiceren verschillende rolverdelingen herkennen en toepassen.
7.1 Eenvoudige melodie- en ritmepatronen herkennen en vergelijken.
9.2 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven.
12.3 Zich verbonden voelen met anderen tijdens een groepsgerichte omgang met klank en muziek.
13.2 Actief deelnemen aan het groepsmusiceren en zich kunnen aanpassen aan de eisen van het samenspel. LESDOELEN:
1. De leerlingen kunnen geluiden aangeven die verschillende soorten schoenen maken.
2. De leerlingen kunnen de woorden bij het gepaste ritme plaatsen.
3. De leerlingen kunnen de ritmes correct tikken met een schoen.
4. De leerlingen kunnen een volledige partituur spelen op basis van een ritme.
5. De leerlingen kunnen een woordveld rond schoenen maken.
6. De leerlingen kunnen een gepast ritme geven bij een woord.
7. De leerlingen kunnen een spreekkoor maken.
  Hier een videofragmentje van een oefenmoment uit deze les.

1 opmerking:

  1. Hoi Els, deze les klinkt echt geweldig en ook origineel. Weet je nog hoe het lesverloop was? Hartelijk dank.

    BeantwoordenVerwijderen