Iets eenvoudigs op een uitzonderlijke manier schilderen!
Ter ere van het tachtigste levensjaar van Gerhard Richter (1932) stelt Tate Modern diens werk tentoon in de overzichtstentoonstelling Panorama. Met zijn oeuvre bewijst de Duitse schilder dat het traditionele medium zijn charme nog niet heeft verloren.
Gerhard Richter
(1932 Dresden)
De Duitse schilder Gerhard Richter heeft een indrukwekkend en veelzijdig oeuvre opgebouwd. Gedurende zijn kunstenaarschap heeft hij in uiteenlopende stijlen gewerkt. Een deel van zijn werk toont overeenkomsten met het hyperrealisme. Andere werken kunnen gerekend worden tot de fundamentele schilderkunst. Richter wijst de richtingen waarin hij in het verleden gewerkt heeft niet af. Soms grijpt hij daar zelfs op terug.
Gerhard Richter - Panorama from Abstract Critical on Vimeo.
In de jaren zestig sluit een groot deel van Richter’s schilderijen aan bij het hyperrealisme. Net als de hyperrealisten maakt hij gebruik van foto’s. Zowel zelfgemaakte als uit de massamedia. Ook heeft hij schilderijen gecreëerd met behulp van diaprojecties. Zijn realistische schilderijen wekken vaak de suggestie van onscherpe foto’s op. Dit effect is zeer romantisch; het vluchtige is gevat in een stilstaand beeld. De contouren van dergelijke werken zijn wazig en vaak zijn gedeelten in het schilderijen uitgewist. Soms schilderde hij over foto’s heen.
Sehen Sie sich dieses großartige MSN-Video an: Gerhard Richter Painting
Vanaf 1968 schildert hij abstracte werken. Aanvankelijk waren die zeer kleurrijk. Hierna begon hij monochrome doeken te schilderen. In het begin zijn die doeken in kleur geschilderd, vervolgens in grijstinten. Grijs trekt Richter aan omdat het volgens hem de enige kleur is die niet de neiging heeft naar iets uit de realiteit te verwijzen. Dezelfde tint grijs gebruikt hij op verscheidene doeken die soms alleen van elkaar verschillen door de textuur. Dergelijke schilderijen zijn typerend voor de fundamentele schilderkunst.
In de eerste helft van de jaren zeventig raakte hij zeer geïnteresseerd in schilderachtige effecten in abstracte beelden. Zijn doeken uit die tijd zijn vaak kleurrijk en monumentaal. Grote schilderachtige penseelstreken zijn soms verbeeld door minutieus penseelstreken na te schilderen. Abstractie en realiteit vallen daardoor op een eigenaardige wijze samen.
In 1988 zorgde hij voor veel opschudding door een serie schilderijen in een hyperrealistische stijl over de dood van de leiders van de Rote Armee Fraktion (RAF).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten