Er was eens… een klas 5C. Elke vrijdagnamiddag gaf ik muzische vorming in deze groep. Groep? Neen, er was geen groep. Elke week ruzie, elke week discussies over klasafspraken, elke week pesterijen. Maar wel een zee van enthousiasme.
In de klas zat K., een jongen uit een kansarm milieu. Een moeilijke thuissituatie en ADHD zorgden voor heel wat problemen in de klas. Maar tijdens de les beeldopvoeding zag ik een jongen met veel talenten. Hij tekende en schilderde vol overgave. Heb je ook al gemerkt dat ‘moeilijke’ kinderen de lessen beeldopvoeding heel intens beleven? Sommige kinderen hebben moeite om zich verbaal uit te drukken, maar ze spreken wel met beelden. En de beelden spreken.
Elke week maakte K. een praatje met mij. En elke week zei hij hetzelfde: ‘Juffrouw, wanneer gaan we eens graffiti doen? Dat is toch ook kunst!” Tja, da’s waar. De hele klas toonde een grote interesse voor de hiphopcultuur. En zo is het ‘hiphopproject’ ontstaan. Vanaf dan stond iedere vrijdagnamiddag in het teken van de hiphop: een muziekbingo waarin we de kledij, geschiedenis en muziek van naderbij bekeken, een fotosessie als rapper, een ‘rapsong’ schrijven en hiphopdansen. Als klap op de vuurpijl leerde Klaas, een rasechte rapper ons graffiti spuiten. En wat een goed gevoel geeft het als je de buitenmuur van de school een nieuwe look mag geven. Wat een eer! De kinderen zijn supertrots en telkens wanneer we voorbij de school wandelen of fietsen kunnen we zeggen: “Wij hebben dat gemaakt!”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten