Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zondag 30 januari 2011

Muzische beweging in het onderwijs (3)


Al enkele maanden denk ik na over muzische vorming, muzocoach, leerlijnen en evaluatie, ... en dan kom ik deze site tegen: eureka! 
Van hieruit zal ik vertrekken om een leerlijn uit te bouwen voor de muzische vorming voor het lager onderwijs.
Deze site gaat over de muzische grondhouding voor de lerarenopleiding lager onderwijs: 
Centraal in de inhoud en het opzet van het project Muzische grondhouding voor de lerarenopleiding lager onderwijs staat het  uitgangspunt dat muzische vorming een belangrijke rol speelt in het ontwikkelingsproces van kinderen en de vaststelling dat de leerkracht in dit groeiproces een belangrijke functie heeft. Door de muzische grondhouding van de leerkracht verwerven kinderen elementaire kennis, inzichten en vaardigheden maar vooral ook attitudes om het muzische en kunstzinnige in de wereld te ontdekken en te exploreren. De kwaliteit van muzische vorming in het lager onderwijs is om die reden sterk gelieerd aan de muzische grondhouding van de leerkracht.



Ze stellen de competentiematrix voor als leerlijn muzische vorming: 
In de matrix zijn 9 competenties opgenomen die de eindcompetenties voor het domein muzische vorming aangeven. Ze zijn heel algemeen geformuleerd om het open karakter van muzische vorming te benadrukken. Door middel van deelcompetenties hebben we het doel van het leertraject muzische vorming verder geconcretiseerd

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen