Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


vrijdag 24 december 2010

Arman in "Encyclopedie van de Moderne Kunst" van Amy Dempsey

Ik heb mezelf een kerstcadeautje gekocht! 300 stijlen, scholen en stromingen zijn in deze "Encyclopedie van de Moderne Kunst" samengebracht. Hoewel ik de titel wat ongelukkig gekozen vind (het gaat ook over de hedendaagse kunst) is het een heel interessant boek om een zicht te krijgen op de belangrijkste ontwikkelingen van de Westerse kunst.
En natuurlijk staat onder Nouveau Réalisme kunstenaar Arman met een afbeelding van "Accumulatie van kannen" uit 1960 (p. 210)
Op de bladzijde ernaast zie je Yves Klein, één van de kunstenaars (eigenlijk de bekendste) die samen met Arman de nieuwe realistische stroming op gang trok.

Yves Klein met "Anthropométries de l'époque bleue". Ten overstaan van een publiek smeerden Kleins modellen zich in met verf en drukten zich op zijn aanwijzingen tegen een aantal vlakken aan. Een ideetje om met de kinderen te doen?
Het 'Nouveau Realisme' in Frankrijk in 1960 een reactie op de abstract expressionisme. De kunstenaars gebruikten van alledaagse voorwerpen en gebeurtenissen en lieten die een speciale bewerking ondergaan, bvb het verpakken, assembleren of in beweging brengen. Het was een soort Europese tak van de Engels-Amerikaanse Pop art.
De dagelijkse realiteit werd gewoon tot kunst verheven. Een tapijt met een hoop oude spullen erop geeft een beeld van de tijd en vormt tegelijkertijd een prachtige collage. Voor deze kunstenaars was kunst het vastleggen van een moment: een momentopname.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten