Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 17 december 2012

Het meisje met de zwavelstokjes

Het verhaal 'Het meisje met de zwavelstokjes' speelt zich af in de kerstsfeer. Het opent heel wat thema’s: kerst, dood, licht en donker, armoede,… Het thema kerstmis komt meestal uitgebreid aan bod in de klas: de kerstboom, het feest, de cadeautjes. Dit verhaal opent een ander facet van het kerstgebeuren. Niet iedereen heeft evenveel geluk in het leven, er zijn ook mensen die geen reden tot feesten hebben. Doen wij onze deur open voor mensen die om hulp vragen in deze donkere winterdagen?



 







 

 Dit prachtig verhaal is een ideaal vertrekpunt om muzisch te werken rond licht en donker, emoties, dood, fantasie.

Enkele ideetjes: werken met licht en donker, schaduw, tekenen van straatbeeld met lantaarn,een scène uit het sprookje uitwerken in lino, spelen met schaduwen (zie eerder op blog), beschouwen van een kaarsvlammetje (kijken: soms bewegingsloos, dan weer dansend als er tocht is)  en daarna bewegen als een vlammetje, poppenspel (het sprookje) of poppenspel met verschillende soorten kaarsen. (Elke kaars is een personage), schrijven van een gedicht, kerstwens of verhaal, uiten van emoties met kleuren door middel van verf, krijt of ander materiaal, ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten