Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 17 december 2012

Cultuur is...

...je geheugen gebruiken om de constant veranderde werkelijkheid te begrijpen en vorm te geven. (Marc Colpaert)


Een mens beschikt over vier basisvaardigheden waarmee we met de werkelijkheid omgaan, hoe we er op reageren:

1. waarnemen: het herkennen van situaties;
2. verbeelden: het bedenken en maken van situaties;
3. conceptualiseren: het categoriseren van situaties;
4. analyseren: het ontleden van structuren.

Daarbij gebruiken we vier typen ‘media’, ofwel middelen. Die vier typen zijn: ons lichaam, voorwerpen, taal en grafische media. Met deze middelen kunnen we waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren.

Jammer genoeg werken we in het onderwijs te vaak in de omgekeerde volgorde.

Daarom: beschouwen en creëren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten