Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 29 november 2010

Arman


Arman

Voor beeldopvoeding kregen we de opdracht om een kunstenaar binnen te brengen in onze school. 
In mijn geval is het dus Arman. Wat googelen leverde mij al heel wat informatie op. In de kerstvakantie zal ik deze bundelen in een filmpje of diavoorstelling. Ik heb alvast dit filmpje gevonden om de tentoonstelling in Parijs voor te stellen. Misschien (heel graag) breng ik een bezoekje...


Nog tot en met 10 januari loopt in het Parijse Centre Pompidou een groots opgezette retrospectieve tentoonstelling met werk van de 'Nieuw-realist' Arman, een van de iconen van het Nieuw-Realisme, een naoorlogse kunstrichting.
Bezoekers krijgen er een 120-tal kunstwerken te zien afkomstig uit zowel private als museumcollecties van over gans de wereld. Arman (Nice, 1928 – New York, 2005) was een Frans-Amerikaanse kunstenaar. Hij heette voluit Armand Pierre Fernandez, tekende eerst enkel met de voornaam Armand, maar veranderde dat later, in 1957, in Arman. Zijn eerste experimentele werken waren de 'cachets', geïnspireerd door de Duitse dadaïst Kurt Schwitter die tweedimensionale met stempels gemaakte inktdruksels op papier en stof zette. Tussen 1959 en 1962 ontwikkelde Arman zijn herkenbare stijl met twee nieuwe concepten: de 'accumulation' en de 'poubelle', respectievelijk een verzameling van gewone, herkenbare objecten, die volstrekt identiek waren en in een polyester- of plexiglazen behuizing werden gevat, en een verzameling uitgestrooid afval. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten