Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 22 april 2013

Thinking design?

Vandaag volgde ik het muzo-evenement in het 'Designmuseum in Gent' van het VVKBaO.

Wat heb ik gedaan?
- Aan de slag in het museum aan de hand van proevertjes van de workshops die je daar met kinderen kan doen (www.designmuseumgent.be)
- Ontdekken hoe je kinderen kan stimuleren tot ontwerpen.
- Beschouwen in het museum (+ achtergrond)
- Partnerwerk in het museum: een designvoorwerp zoeken in het museum; een algemeen doel uitkiezen; een activiteit voor kinderen in de klas uitdenken.

Wat heb ik geleerd?
Over design
-  Design staat dicht bij ons.
- Er is over de voorwerpen nagedacht.
- Forms Follow Function: design heeft een functie. Bij kunst gaan we de functionaliteit veel minder in de kijker zetten.

Over het museum:
- Het designmuseum is heel interessant om met de kinderen te doen (en kost maar 50 cent per kind)
- Er zijn vier interessante workshops : de draaimolen van Alessi, Vazen vertellen hun verhaal, Op zoek met dieren, Wees gezeten.
-In het museum doe je vooral aan actief beschouwen om dan in de klas te creëren. .

Over beschouwen:
- Met de werkvormen richt je de aandacht op iets. Je prikkelt de kinderen. Je leert ze gericht kijken.
- Geef de kinderen een deel van het geheel en laat ze de rest zelf zoeken.
- We hebben actief beschouwd (is niet gelijk aan creëren): voelen in een voelzak met een designvoorwerp en beschrijven/tekenen aan je partner, een archetype omvormen tot een designvoorwerp, ontwerpen van vazen in het werkboekje, object zoeken bij een gedicht, met de helft van een voorwerp op foto de rest zoeken in het museum, ...

Over de beeldaspecten van design:
- functioneel
- vorm
- kleur
- materiaal

Over algemene doelen:
Vandaag stond doel 3 in de kijker (= de eigenheid van design aanvoelen, begrijpen en waarderen). Dit was de hoofdgedachte.

Over toepassingen in de klas:
- Je hoeft niet noodzakelijk het museum te bezoeken om rond design te werken. Er zijn tal van mogelijkheden.
- De paperclip is een uitstekend designvoorwerp om de les te starten.
- Stoelen: eerst beschouwen dan creëren van een nieuwe stoel (werken rond een dier, bv giraf)
- Afstappen van het gewone: ontwerp een ... in de vorm van ... (laat de kinderen kaartjes trekken)
- Bedenk een nieuwe naam voor voorwerpen
- Bij de verliefde kurkentrekkers van Alessi bedachten we een drama-activiteit (zie foto).
- Binnen enkele weken krijgen we van het VVKBaO alle activiteiten van de andere deelnemers. Deze zullen voor iedereen toegankelijk zijn.
 Meer info hieromtrent volgt.











Dit interessante boek is te koop in het museum.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten