Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


vrijdag 27 april 2012

Schoenen met allerlei potloden

Bij juf Carine in het tweede leerjaar schetsten de kinderen schoenen met allerlei grafietpotloden.
Ze gingen als volgt te werk:

Beschouwen:
  • De schoen
  • Kunstbeschouwing: Max Ernst
  • De potloden
  • Demonstratie frottage

 Creëren
  • Schetsen van de schoen
  • Schoen opdelen in verschillende delen en die inkleuren met de techniek ‘frottage’.
  • Een zwart vlak maken op de plaats van de veters en de veterlussen gommen. 
De resultaten zijn prachtig!







Max Ernst (1891 - 1976) was een Duits surrealistisch kunstenaar, schilder en beeldhouwer

Al experimenterend vond hij in 1925 de zogenaamde frottage-techniek uit, een techniek waarbij men, door met een potlood over papier te wrijven, afdrukken maakt van objecten die onder het papier geplaatst worden. Doet men dit bijvoorbeeld met een eikenblad, dan wordt op het papier een afdruk van dat blad gemaakt waardoor de structuur en de nerven duidelijk zichtbaar worden. Deze afdrukken werkte Ernst vervolgens verder uit tot een kunstwerk.






1 opmerking: