Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 25 februari 2013

Na de pauze

 
 
Kris Flameng begint dit boek met de theorie over spel en spelen als het gaat om drama, toneel en theater.
 
"Spelen
Ik speel toneel
Ik speel muziek
 
Het feit dat zowel 'drama' als 'muziek' onafscheidelijk aan het werkwoord spelen gekoppeld worden, geeft aan dat beide muzische disciplines als aangenaam, leuk en prettig ervaren worden..."


Drama in de muzische vorming wordt toegelicht. Daarna gaat hij in op het muzisch leren als leerproces.

Maar het grootste deel van het boek is een doe-boek.
Om dit te bereiken geeft hij in zijn boek een massa tools aan in de vorm van concrete oefeningen en spelopdrachten. Hij noemt het een etalage vol ideeën voor iedereen die kinderen begeleidt in het onderwijs en daarbuiten.
In die etalage kan je vrij shoppen en je eigen menu samenstellen. Je kan er één activiteit uithalen, of verschillende activiteiten samenstellen naar een einddoel toe.
Als opstart vind je er opwarmers, energizers en ijsbrekers.
Daarna volgen concentratieoefeningen, oefeningen die het vertrouwen in jezelf en in de groep stimuleren en korte dramaspelletjes of -tussendoortjes.
Hierna volgen vele verschillende oefeningen, netjes opgedeeld volgens werkvorm als improvisatiespelen, vertellen, situatiespelen, rollenspelen, inspringspelen, maskerspelen, verkleedspelen, jabbertalk, poppenspelen, schimmenspelen, enzovoort.
Tot slot volgen ook nog wat ontspanningsspelen.
Kortom, een massa bruikbare oefeningen, helder uitgelegd en netjes in categorieën verdeeld.
De oefeningen worden vaak aangevuld met korte verhalen of liedjes en muziekjes die je allemaal terugvindt op de bijgeleverde CD.


Dit doe-boek is inspirerend en creatief, geschreven door een Vlaamse muziekpedagoog en -therapeut met veel ervaring op het gebied van jeugd- en kindertheater. Aantrekkelijke lay-out, tekeningen en foto's in kleur.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten