Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


woensdag 30 januari 2013

Dag van de cultuureducatie: meesterschap en engagement

9.00 u - 9.30 u: onthaal en registratie met koffie - Vooruit Café

9.30 u - 9.45 u : Welkom door dagvoorzitter Maud Vanhauwaert - Theaterzaal


Maud gaat in gesprek met minister Schauvliege en directeur van kunstencentrum Vooruit. Maud Vanhauwaert bewandelt de grens tussen het podium en poëzie. Ze is gestampt uit West-Vlaamse poldergrond en studeerde Woordkunst in Antwerpen.

De passie voor cultuur moet worden doorgegeven, ook in het gezin. Dit is het engagement dat de minister wil aangaan. Kinderen lezen niet graag, terwijl ze veel kansen krijgen om te lezen. Minister Smet kondigde via een videoboodschap aan dat dit zal aangepakt worden, geïnspireerd op de methode van Jane Davis. Dit is zijn engagement.
Deze engagementen zijn een vertaling van de nota 'Groeien in cultuur'.
Mijn engagement was ook vlug bepaald: ik wil meer aandacht schenken aan het lezen in mijn klas. Iedereen mocht zijn engagement op een briefkaart schrijven en adresseren naar jezelf. Binnen twee maanden zal ik post van mezelf ontvangen... benieuwd of ik mijn engagement zal kunnen waarmaken!


9.45 u - 10.35 u Keynote 1: Jane Davis geeft een overzicht van haar werk waarin voorlezen centraal staat.

Ze bespreekt de effecten van voorlezen voor de individuele en sociale ontwikkeling. 'The Reader Organisation' heeft als doel een leesrevolutie teweeg te brengen.

"Als kinderen 13 jaar in school zitten en niet graag lezen, dan is er iets grondig fout", merkte Jane Davis op.


Jane Davis die vol passie spreekt over lezen. "We hebben poëzie, lezen en verbeelding nodig om vooruit te kunnen. Dit is even noodzakelijk als ademen en eten." Jane wil met het oeroude concept van voorlezen de zin in het lezen terugbrengen. Het is een heel simpel concept: gewoon mensen (mensen die niet kunnen lezen, mensen met een depressie, gevangenen, ...  samenzetten en voorlezen. Daarna wordt er informeel over gepraat.
Er werd op deze bijeenkomst een gedicht voorgelezen. Het is nu tijd om te lunchen. Terwijl het merendeel staat aan te schuiven zijn er 8 mensen die dit aan zich voorbij laten gaan en verder praten over het gedicht. Met deze foto wil Jane Davis aantonen dat teksten, poëzie gedachten kan verbinden, ook bij mensen die helemaal niet kunnen lezen.  

10.45 u - 12.45 Sessie 7: Waar zit je meesterschap?

Meesterschap ontstaat in wisselwerking met de wereld en wat ons ten diepste raakt. Kunst is een mogelijke weg om contact te maken met wat ons ten diepste raakt.
In deze workshop gingen we samen met Greet Lhermitte (kunsthistoricus) aan de hand van beelden op zoek waar ons meesterschap ligt en hoe het kan aangescherpt worden.
Na een grondige kunstbeschouwing gingen we aan de slag. 'Kies een werk - weliswaar op gevoel - om je meesterschapsverhaal te vertellen. Afhankelijk van waar je mee bezig bent, zie je dingen anders. Hoe kan dit kunstwerk je helpen?


Allegorie van Ortelis (Hoefnagels). Dit werk sprak mij aan om na te denken over mijn meesterschap. Bij dit schilderij kan ik een heel persoonlijk verhaal schrijven - niet voor publicatie vatbaar :)  -
 
Op de sofa gingen we aan de hand van de tekeningen in dialoog over meesterschap.
Mooie uitspraak: 'Mijn vrolijkheid, mijn intelligentie, mijn gevoel voor eigenwaarde laat ik door niemand meer afnemen. Ik heb gemerkt dat er intelligente mensen genoeg rondlopen. Maar vrolijke mensen daarentegen ?'
12.45 u - 14.00 u Broodjeslunch met animatie en wildcart verrassingen - Concertzaal















14.00 u - 15.40 u Sessie 13: Engagement anno 2013: Vooruit, 100 jaar later

Deze sessie zoomt in op de maatschappelijke rol die een kunstencentrum in een stad en in de samenleving kan innemen. De Vooruit bestaat 100 jaar en deze plek is in de stad geëvolueerd en heeft nu een andere betekenis dan 100 jaar geleden. 1913: Er werd gestaakt voor stemrecht. 2013: Opnieuw stakingen bij sluitingen. Een kunstenaar maakt daar een kunstwerk van:
De Vooruit staat midden in de samenleving, in de stad. THINK PLAY - ACT SHARE is nu het motto.
 
15.40 u - 16.15 u Keynote 2: De kip en de CosmoGolem: kunst buiten de kunst.

Conceptuele kunstenaar Koen Vanmechelen geeft ons een kijk op de projecten waar hij mee bezig is, en waarin diversiteit, identiteit en engagement centraat staan. Hij deelde met ons zijn visie op kunst buiten de kunst en de kunst midden in de samenleving.
Hij heeft onze cultuur vertaald in een kip. De kippen als symbool van een ontmoeting tussen twee culturen. Hij begon met het kruisen van twee kippen om uiteindelijk tot een kosmopolische kip te komen, als symbool van een culturele samenleving.
Om 16.15 u: receptie in de concertzaal... maar jammer genoeg moeten missen om de personeelvergadering bij te wonen (gelukkig ook met receptie :) )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten